Effektiv leadsgenerering medfører en rekke gevinster til bedriften, og er spesielt viktig i B2B-markedsføring og for nyoppstartede virksomheter. Men hva er leadsgenerering, og hvordan kan din bedrift effektivt generere leads av høy kvalitet?
Kort sagt er et lead en potensiell kunde. Leadsgenerering handler dermed om å fange opp og tiltrekke fremmede som har vist interesse i virksomheten, for så å gjennom effektiv kundeoppfølging konvertere dem til en kunde.
Hva som defineres som et lead varierer, men kan blant annet være:
Vi skiller mellom leads og prospekter. Leads defineres gjerne som alle potensielle kunder du har informasjon om, mens prospekter er de leadsene som også er interessante for din bedrift.
Det er også vanlig å skille mellom markedslead (Marketing Qualified Lead) og salgslead (Sales Qualified Lead).
Førstnevnte (MQL) er noen som har vist interesse i din bedrift, og dermed antageligvis er mer åpne for å motta tilbud. Sistnevnte (SQL) har kommet ett steg lenger ned i kjøpstrakten, de kjenner bedre til din virksomhet og det du kan tilby, og er sannsynligvis mer mottakelig for et salgsbudskap.
Den viktigste årsaken til å jobbe med generering av leads er for å skaffe flere kunder. Spesielt for mange B2B-selskaper og nyoppstartede virksomheter er det viktig å ha en god strategi for dette.
Men det følger også andre gevinster med leadsgenerering, blant annet:
Effektiv salgsprosess
Fornøyde kunder
Økt konvertering
Den enkleste og mest effektive måten å generere leads med høy kvalitet er ved bruk av et CRM-verktøy.
Alle kunder har forskjellige behov. For å vite hva de vil ha og hvordan nå dem med det du tilbyr, er du derfor nødt til å kjenne dem godt.
Gode CRM-løsninger er geniale salgsverktøy som gjør det enklere å skreddersy markedsføringen mot spesifikke mottakere. Blant annet kan du filtrere bedriftene basert på:
Med et verktøy som CRMOffice får du i tillegg til informasjon om kundene dine, oppdatert informasjon om alle bedriftene som ikke er kundene dine enda. På den måten får du god oversikt over alle potensielle kunder og hvem du ønsker å generere leads fra.
Den kanskje aller mest effektive måten å jobbe med leads på, er gjennom bruk av målrettet e-postmarkedsføring. I arbeidet med utforming av e-post til markedsføring bør du også tenke på følgende:
Premiuminnhold (tilbud)
Gode landingssider
Strategisk plasserte skjemaer
Gode CRM-systemer sørger for relevante utsendelser som vil øke sannsynligheten for kundetilfredshet og lojalitet, og legger til rette for økt omsetning.
I kundedatabasen er det enkelt å sortere og filtrere på både egne kunder og andre bedrifter med over 50 forskjellige søkemuligheter. Med andre ord får du alt du trenger for å lage utvalgslister og kommunisere effektivt med målgruppen.
Da gjenstår det bare å lage målrettede utsendelser eller ringe for å opprette den første grunnleggende kundekontakten.